menu

Τετάρτη, 29 Ιουνίου 2016

Η σημασία της χρήσης συναισθηματικού λεξιλογίου

Η συναισθηματική ενίσχυση ενός παιδιού συνδέεται άμεσα με την χρήση λεξιλογίου συναισθημάτων. Πραγματικά παρατηρείται πως στον Ελληνικό προφορικό λόγο δίνεται περισσότερο έμφαση στην ενέργεια παρά στα αίτια αυτής της ενέργειας. Για παράδειγμα μια μητέρα αν δει πως το παιδί της πετάει την τσάντα του απότομα κάτω, ή  χτυπάει την πόρτα του δωματίου του νευρικά δεν θα ρωτήσει"Γιατί φαίνεσαι νευρικός/αγχωμένος/πιεσμένος" αλλά θα σταθεί στην πράξη "Γιατί πετάς την τσάντα κάτω". Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με συμπεριφορές που κρύβουν θετικά συναισθήματα. "Γιατί χαμογελάς" αντί " γιατί φαίνεται χαρούμενος/ενθουσιασμένος/ευτυχισμένος/ανακουφισμένος".

Το μεγάλο λάθος που κάνουμε λοιπόν είναι να μην εξηγούμε στα παιδιά με την χρήση του λεξιλογίου τα συναισθήματα που φανερώνουν οι πράξεις τους. Κάθε παιδί έχει ανάγκη να συνδέσει μια κατάσταση με μια εικόνα. Με την χρήση λεξιλογίου συναισθημάτων παρέχουμε στα παιδιά αυτή την δυνατότητα, τους κάνουμε ωριμότερους συναισθηματικά ενώ ταυτόχρονα εκμεταλλευόμαστε το πλούσιο λεξιλόγιο της Ελληνικής γλώσσας.
Πέρα όμως από αυτό έρευνες φανερώνουν ότι η ικανότητα ενός παιδιού να εξηγεί το συναίσθημα που βιώνει περιορίζει της αρνητικές ενέργειες ως αποτέλεσμα συνεπειών αρνητικών συναισθημάτων. Έτσι το παιδί πέρα από συναισθηματική ωρίμανση είναι πιο ώριμο και στον περιγραφικό του λόγο, μπορεί να αναλύσει με μεγαλύτερη ακρίβεια το πως αισθάνεται χωρίς να προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή μέσα από ξεσπάσματα (ενέργειες), εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο του γεγονός που βοηθά τον  γραπτό και προφορικό του λόγο και επενοχοποιεί ορισμένα συναισθήματα. 
Ένα ώριμο συναισθηματικά παιδί πέρα από γνώση των συναισθημάτων βιώνει και μια συνεχόμενη δόμηση της προσωπικότητας του,  ορίζοντας βάση των συναισθημάτων που νιώθει για κάθε πράξη του τι τον χαροποιεί και τι όχι, έτσι είναι ικανό να αποφεύγει αρνητικές επιπτώσεις των πράξεων του και να αναπτύσσεται με μεγαλύτερη αυτονομία. Αυτό βοηθά στην δημιουργία  του αυτοσεβασμού και της  δυνατής προσωπικότητας. Επιπλέον κατανοεί σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να δίνει χρόνο στον εαυτό του για να επεξεργαστεί τις ενέργειες-δράσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου